Thursday, July 29, 2021

Perkara pertama setiap hari

 Alhamdulillah pagi ni celik mata, masih diberi peluang untuk bernafas dan pandang anak2 yang masih tidur. Syukur ya Allah. Syukur diatas segala nikmat yang Allah berikan. Syukur masih dapat gaji walaupon kena potong seghibu 😭 xpa la. Syukur jugak, suami ku ada rezeki dia. Barang2 dapur xpernah sulas, duit pengasuh anak pon dia bayar. Yang paling best nya dia kan suka g eco rm2.10 tu kalau time dia free. Dia punya seronok masuk eco sampai aku pon tak tahu. Tahu2 ada cawan baru 🀣 Alhamdulillah syukur kehadrat ilahi dikurniakan suami yang sangat membantu dari segala sudut. Suami yang sangat bersabar, tak pernah nak menengking ke marah2 ke, aku yg selalu marah ade la sbb lapar 🀣 so conclusion nya dia xkan biarkan isteri dia lapar. Kalau lapar-habis.




Wednesday, July 28, 2021

Pregnant during pandemic



 We are expecting our fifth baby!!! And yes!! We are waiting for this tiny heartbeat. Alhamdulillah.. tapi agak takut la sebab pregnant masa pandemic ni bukan mudah.. at first plan nak check up private..sebab sumpah aku takut covid guys!! sekali ade historical issue so kena lah mengadap kk uolls! Tapi xpe check up kk sangatlah terperinci..suka sangat part tu.. Yang xsuka part menunggu bapak lama gila namati ye kawan2. Tapi tak ramai sana tak crowded la kk aku ni..



Ni bahagian outpatient la..kes kes lain mmg la ramai tapi tengok lah berapa banyak kerusi. Lepas tu bawah ni bahagian mak mengandung n mak2 anak kecik.. ini klinik kesihatan (kk) jinjang. Haaa bersih dan selesa. Ok la kan..dulu check up sjmc RM360-420 sekali check up ya tambah ubat obimin. Datang kk foc je haa..



Tapi  apa yang menariknya time ni la pemikiran aku baru nak creative. Yang dulu xpernah terfikir. Kencing dari rumah bawak urine bottle sampai kk mintak sticker nama je ye.


Betapa creative nya seorang aku sampai misi tanya. Awak dapat kat mana botol ni? Shopee la mader (boleh aku jawab gini ye.. And setiap kali mengandung adalah perangai2 ajaib aku yang keluar. Tadi mmg lama la tggu Kk dengan sarapan roti sekeping dengan milo je pkul 8 suku sampai pkul 11 baru jumpa doctor. Baru kena interview dengan doc 3minit, aku mintak nak baring. Sakit pinggang duduk lama. Apa lagi doc bagi landing time 15minit lepas tu baru dia datang scan 🀣

Ye kawan2 kena buat lembik mulut mintak dengan doctor and be honest. Lenguh cakap lenguh. Aku siap selfie siap boomerang siap boleh buat story la.. nasib bagi baring kalau dok mengadap mmg ku muntah jugak depan doc. Lama weh sumpah lama

Dan korang tolong la doakan aku dan anak yang aku kandung selamat dan dijauhkan dari c19 marbahaya ini. Aku xnak kena dan aku xnak family aku kena. Lepas tu tolong doakan yang ni girl please. Insyallah girl. Aminnn

Ya Allah Kau angkatlah bencana ini

 Guys..berat aku nak tulis ni but i have too..there have n space for me to express what I feel. My friend Saida Sazwa affected by c19 cat 5 and today she going thru again her second time intubated..with 20-25w(not sure) pregnancy and she’s fighting c19 😭😭 Ya Allah, sembuhkanlah sahabatku Saida Sazwa ya allah, sihatkanlah sahabatku ya allah, hilangkan virus c19 dari tubuh badan sahabatku ya allah. Sedih, takut sampai tak tahu aku nak cakap apa. Sedih sangat2 sebab ini kawan aku yg ke 2 yang dijangkiti c19 time pregnant..lepas tu x vacc lagi😭😭😭 Takut sebab aku pon tengah pregnant..tadi scan anak aku dalam perut pon gaya duduk tangan kat dahi macam tengah berfikir bila la c19 ni nak habis..insyallah 2minggu lagi aku dah boleh dapat date utk vaccine bila2 masa.. korg tolong doakan semua orang ok..

Saturday, September 21, 2019

AYYUB TERCEKIK (CHOKE)

What a life la today, marin baru baca cerita budak tercekik muffin. Pagi td biasa lah rutin harian mak suap anak porridge.. serentak suap ayyub and uthman tetibe ayyub bukak mulut cm nak nangis gitu..mak pon bijak pandai g suap porridge then suddenly dia macam tersedak dgn mulut nganga pastu mak pon apo laei. Angkat dia dr baby chair buat abdominals thrusts guys..tp sempat aku hangkut masuk toilet!! Pastu sekali mak tepok belakang.. wey!!nasib baik mak kau ni ada cer pertolongan cemas cpr segala benda..
Guys!!or mak2 ayah2 yg terjadi bende ni..tolong2 perlu untuk anda jangan panic!! Tapi take a very2 fast action!!
Korang kalau nampak anak korg cm menjerit high pitch or xleh nafas or tersedak..cepat2 bend kan badan dorg atau bengkok kan then gosok2 tepuk belakang dlm 5kali then buat abdominals thrusts ni 3-5kali pastu ulang sampai la dia batuk or bahan yg dia tersedak tu keluar..walaupon hanya susu..ni boleh practice untuk anak umur setahun keatas..
Yg kalau baby plak sama kena gosok2 tepuk belakang then tekan guna 2jari diantara tulang dada..ulang sampai dia leh nafas n muntah..please kalau xtaw call 999..and please jugak perlu tahu!!

Haaa buat macam ni!!! Tolong mak mak ayah ayah sekalian..org tua pon akan tercekik boleh guna tactic ni..insyallah dgn ilmu yang ada ni..boleh share la


Thursday, September 19, 2019

BUAT BUBUR NASI BABY

Hi korang!! Biasa lah jadi mak ni benda sekecik alam pon nak google. Don’t worry ok mek pon gitu gop..anak jatuh google buat puri google padahal blend avocado je pon..so entry kali ni mek nak share cara buat bubur nasik cepat nak mampus utk semua org.
Ok first of all basuh beras dan sangai dalam kuali. Sangai tu mcm goreng tanpa minyak gitu. Sangai sampi color perang2 gitu. (Tengok gambar taw). Lepas tu korang blend la nak blend sampai hancur boleh, mild pon boleh cam kasar2 sikit (pon tengok gambar)..lepas tu letak la dlm bekas supaya senang bila korang dah tumis bawang merah n garlic terus je letak air then tuang je beras yg dah blend sebekas tu..senang sangat. Agak2 mendidih masukkan lah salmon or ayam. Or broccoli or pakcoy..apo2 la bayam pon boleh asalkan anak ekau makan. Below 2 years strictly no salt tp kalau nak bg rasa sikit boleh letak garam pink (ajaran sesat) tp sikit je a pinch..kalau x anak aku xnak makan weh.. ok itu saje entry kali ni, cuba taw!!!
Sangai sampai jadi gini tawww

Blend sampai jadi gini..blender tu brand tefal mmg bagus sgt2 harga dlm 200+

Lepas tu letak dlm bekas gini la..satu bekas 2oz, time masak campak jeeee

Haaaa pastu cmni la kejadiaan nya..haaa xyah sibuk tambah air, xyah sibuk masak 80jam..10minit siap

Monday, September 16, 2019

BERTANJAK 16 SEPTEMBER 2019

16/9/19
Sambutan hari Malaysia guys!!xmungkin mek turun dataran dek kerana haze yg melampau..elok pulak Uthman ada appointment pneumococcal dose ke 3.. apa lagi siap pagi2 berbaju melayu klasik berseluar melayu bertanjak lah 3 pendekar mek hari ni.. plan nak p makan mamak, almaklumlah duduk kawasan cina semua makanya satu2 nya mamak yg glamour alimaju lah. Keluar je kereta ade couple ni..aunt tu mcm mat saleh, uncle tu melayu sejati datang tegur
“Eh Hang Jebat is here.”
Mak hang jawab
“Hi aunt, Selamat Hari Malaysia.”
“Haa selamat hari Malaysia, it’s very nice attire.”
Uncle tu tanya “Nak g mana ni?”
“Alimaju uncle, having breakfast. Waiting for my husband and another Hang Tuah.”
“Haaa there got another Hang Tuah!!”
“Nice dear!!Happy malaysia day,enjoy ur breakfast “
And.. ni lah hang jebat tu..
Hang Jebat Eboo

Rasa macam bangga la sat sbb mak hang tgk semua dok usha ja..biasalah mak kaki capub (cari publisiti) hahahahhahaa. Xde la pemakaian tanjak ni at first cm support kawan mek meniaga buat tanjak. Lepas tu cik abe kata 16/9/19 nak pakai tanjak nak turun dataran.sekali haze kau!!dari turun dataran bagus tunggu turunnya hujan.alhamdulillah hujan dah turun sekarang (jom submit doa sat)
Ok cerita lagi sorang hang tuah tu, dia xfikir apa dah kalau jumpa favourite food dia. Rasa macam perlu tukaq nama jadi hang poori!!

Hang Tuah ni tarik poori bukan main panjang weh
Haaaa nampak dak kemasyhuran dia bila nampak poori. Hang mak ka hang pak ka yg penting makan dulu ane. Ane tu lambat amek order pon Hang tuah ni dah mengamok dah haaa!!

Ni bersama Pak hang yg sentiasa huru hara.
Siapa kata jangan nak bagi gadget kat anak time makan aku taboh sat g!!! Anak sorg bleh cerita, masuk dua sebelum meja terbalik ada baiknya pak hang pujuk bagi henfon sementara nak tggu poori sampai.. Ingat ni mak mak yg mulia yg sentiasa perfect. Jangan sedap rasa sangat tulis status tu.kena atas hidung baru tahu langit tu tinggi rendah. Amboi mak hang cm nak gaduh la tulis pon..  Dak aih, nasihat ja. Huhu.

Sunday, September 15, 2019

MIRACLE BABY WAS BORN!!


Arsyad Uthman nama diberi guys!! Nama uthman tu sendiri bgtaw betapa zaman kegemilangan kerajaan uthmaniyah dlu. Punya la miracle masa mengandung 20minggu baru tahu baby dah 20w guys!!egt baru 3-4weeks haha!!
Arsyad Uthman seindah nama. Sebijak Arsyad. Segemilang Uthman.
17/1/2019 pkul 10:44pagi penat eboo set dalam kepala otak, teran macam taik sembelit
Teran macan taik sembelit.
X sia sia Uthman oiiii!!keluar seketul berjahit 2-3 jahit je haa..
Now da pandai merangkak dah si dompot ni..
Bikin kepala otak mak kau meroyan kekadang..

Thursday, September 6, 2018

THIS ENTRY IS ALL ABOUT #LUCKYNO1

AYYUB UKAIL
My little lucky number one #luckyno1 is the combination of his brothers Aali & Umar. We (me & husband) decide to name it Ayyub Ukail took from his twins brother initial name A & U. tomorrow my #luckyno1 will move to 10 month old and he will start his first to hundred steps I guess since he already start up his first step last week. how fast he was growth. He start his first vegie pasta last couple of days..without no teeth he can eat and obviously he is not picky eater. Alhamdulillah.
He already learn to speak an start pronounce I guess 5 words
  1. eboo ( refer to me-he is calling me eboo since 2months old)
  2. mama (refer to my mom - start on 4 months old I guess)
  3. wat gapo (he try to follow my sister, when my sis asked him..Ayyub wat gapo? and he reply it)
  4. blow blow blow (during sang the song in iPad)
  5. daddy!! ( he suppose call my husband AYAH)